Reklama

W szkole podstawowej nr 143 im. Stefana Starzyńskiego powstaje wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju projekt biblioteki multimedialnej. Rodzice dzięki społecznej pracy i ze środków zgromadzonych dzięki prowadzonej przez nich Fundacji „Stefanka” zaprojektowali i zrealizowali projekt biblioteki marzeń.

 Nowa biblioteka zapewni:

  • swobodny dostęp do książek,
  • więcej miejsca dla uczniów do realizacji zadań projektowych,
  • stanowiska komputerowe,
  • możliwość odtwarzania audiobooków,
  • stanowiska do czytania i odrabiania lekcji,
  • nowoczesne i przyjazne wnętrze

 Projekt jest realizowany z funduszy gminnych, Fundacji „Stefanka” oraz Rady Rodziców.

Marta Gralewska - psycholog dziecięcy

Świat edukacji zmienia się nieustannie i w bardzo szybkim tempie. Zmienili się uczniowie, zmieniła się rola nauczyciela w procesie edukacyjnym, ale przede wszystkim zmieniają się potrzeby edukacyjne. Dzisiejsi uczniowie zostali „wychowani z komputerem", dlatego od początku edukacji powinni mieć styczność z nowymi technologiami. Zatem nowoczesna szkoła to taka, w której wykorzystuje się internet, tablety,  laptopy i tablice interaktywne, a  elementami  lekcji są  ćwiczenia interaktywne, pokazy zdjęć, filmów czy prezentacje multimedialne.

Celem działań szkoły jest przygotowanie uczniów do życia we współczesnym świecie, który trudno sobie wyobrazić bez komputerów. Dziś  za pomocą odpowiednich programów  rozwija się mowę dzieci, naukę czytania, pisania, rozwiązywania zadań. Zabawa poprzez komputer jest jedną z najważniejszych form aktywności - dziecko poznaje świat, wyraża swoje potrzeby, dążenia,  możliwości. Bawiąc się z komputerem dzieci ćwiczą pamięć, wyobraźnię, spostrzegawczość. Ćwiczą koordynację ręki i oka, doskonalą zręczność manualną, refleks, rozwijają wyobraźnię przestrzenną, a więc umiejętności niezbędne w nauce szkolnej. Dzieci, korzystając z multimedialnych encyklopedii, platform edukacyjnych,  internetu,  uczą się wyszukiwać informacje o współczesnym świecie. Jest to bardzo ważna umiejętność,  ułatwiająca dalsze kształcenie. Wykorzystując  komputer, dziecko cały czas działa - planuje swoją pracę, samo decyduje, jak wykonać zadanie, zastanawiania się nad konsekwencjami własnego działania. Nie mniej ważną zaletą  zabaw komputerowych jest to, iż dostarczają one rozrywki i relaksu. "Czas z komputerem" pozwala wielu dzieciom na rozładowanie codziennego stresu, odreagowanie nieprzyjemnego przeżycia i uwolnienie się od agresji, a także odczucie satysfakcji z dobrze wykonanego zadania – odniesienie zwycięstwa.

My, pedagodzy, chcemy nie tylko zrozumieć świat dzieci, ale również dogonić szybko zmieniającą się rzeczywistość, tak aby  zapewnić uczniom najlepszą ofertę edukacyjną, na miarę ich potrzeb i możliwości. Nie stosujemy dziś metod podających, np.  w formie wykładu. Zastępują je z powodzeniem metody wyszukiwania, gromadzenia, analizy i selekcji informacji. Wykorzystanie w tym celu nowych mediów (internetu, nagrań wizualnych i dźwiękowych, prezentacji) pozwala na syntezę wizualną, słuchową i dotykową, promuje myślenie twórcze, które  przenika wszystkie aspekty uczenia się dziecka oraz pozwala osiągnąć zamierzone cele lekcji, dzięki  zaangażowaniu uczniów.

Krystyna Jakubowska, Dyrektor Szkoły nr 143

Na czym polega nowoczesność w naszej szkole? Przede wszystkim to model współpracy między nauczycielami a rodzicami i dziećmi. W naszej szkole panuje duch współpracy i wspólnego działania. Nauczyciele nie boją się rodziców, a rodzice nie boją się nauczycieli. Razem wymyślamy i realizujemy projekty na rzecz szkoły. Staramy się zrozumieć różne punkty widzenia i potrzeby. Szkoła to skarb talentów i możliwości - mamy prawników, grafików, lekarzy, artystów, fotografów, biznesmenów - słowem mamy specjalistów z każdej dzieciny. Dzięki temu możemy realizować dla naszej szkoły projekty "niemożliwe".
        Nawet fundusze, o które jest najtrudniej, udaje się nam zgromadzić. Dzięki wspólnej współpracy, ogromnemu zaangażowaniu i chęci niesienia pomocy przekonaliśmy do siebie władze dzielnicy, rodziców, którzy nie byli pewni czy się zaangażować czy nie, uczniów, którzy w domu nie mieli odpowiedniego przykładu. Nasi uczniowie uczą się od nas społecznego zaangażowania i na miarę swoich możliwości realizują mniejsze przedsięwzięcia. Wspólnie wspieramy się w każdym takim działaniu.
        Dzięki takiej współpracy mamy w szkole: Fundację Stefanka, dwie nowoczesne sale do nauki języków obcych, atrakcyjny wystrój szkoły, innowacje w nauczaniu dzieci i uśmiech na twarzach. My wszyscy też się bardzo lubimy.
        Wkrótce będziemy mieli sportową halę łukową i nowoczesną multimedialną bibliotekę.

Kilka słów od rodziców

Wraz z rozwojem społeczeństwa podejście do szkoły zmienia się. Nie jest to tylko miejsce nauki, ale również miejsce poznawania nowych ludzi, przyjaciół, nowych kultur, zdobywania nowych wyzwań i doświadczeń. Jako rodzice staramy się, aby nasza szkoła dawała możliwości pełnego rozwoju naszym dzieciom. Rodzice bardziej niż kiedyś biorą udział w czynnej pracy na rzecz rozwoju szkoły. Prowadzimy wraz z gronem pedagogicznym projekty, które rozwijają dzieci. Staramy się dbać zarówno o rozwój fizyczny, jak i intelektualny. W ostatnich latach zrealizowaliśmy projekty związane z nauczaniem języków obcych - wybudowaliśmy dwie sale multimedialne. W tym roku postawiliśmy na dwa duże projekty: multimedialna biblioteka XXI wieku oraz łukowa hala sportowa. W szkole wszyscy wspieramy się we współdziałaniu, dlatego nawet projekty marzeń stają się rzeczywistością. Cieszymy się, że w naszej szkole tyle się dzieje.

Projekt wspierają: