Okres wczesnego dzieciństwa, który trwa od 1 r. ż. do 3 r. ż., to okres niezwykle ważnych i intensywnych zmian rozwojowych. Rozwój fizycznym rocznego dziecka wkracza w bardzo ważny etap chodzenia. Rozwój mowy rocznego dziecka wkracza w etap zdobywania coraz większego zasobu słów, wypowiadania prostych zdań.
Następują zmiany w:
·percepcji wzrokowej i słuchowej,
·spostrzeganiu,
·nabywaniu sprawności motorycznych,
·komunikacji ze światem,
·rozwoju zabawy,
·rozwoju społecznym itd.
Dziecko zaczyna coraz lepiej radzić sobie z opanowaniem ruchów swojego ciała, a szczególnie ruchów rąk, coraz lepiej porozumiewa się ze światem i radzi sobie samo.
Jednak roczne dziecko jest na początku tej fazy rozwoju i przed nim jeszcze długa droga, dlatego nie można stawiać mu zbyt wysokich wymagań.
Czego NIE MOŻEMY oczekiwać od rocznego dziecka:
·nie zrozumie, gdy tłumaczymy mu, że czegoś nie może zrobić, ponieważ maluch nie rozumie jeszcze następstw skutków swoich działań, nie zrozumie, że grozi mu jakieś ryzyko;
·że za każdym razem wykona nasze polecenie, dziecko może coś zrobić, ale tylko wtedy, gdy ma na to ochotę;
·nie zacznie sygnalizować, że chce mu się siusiu, nie zacznie siusiać do nocniczka, jego układ nerwowy jest jeszcze za mało dojrzały, by malec to potrafił;
·nie będzie bawił się z rówieśnikami, dzieci tego jeszcze nie potrafią, traktują swoich rówieśników jak kolejny przedmiot w ich otoczeniu;
·nie zajmie się samo zabawą przez dłuższy czas, malec jest w stanie skupić się na przez kilka minut, cały czas potrzebuje uwagi, obecności innych i zabawiania.