Reklama

W swoich pierwszych kontaktach z innymi dziećmi dziecko roczne i dwuletnie ujawnia nastawienie orientacyjno-badawcze. Dzieci interesują się rówieśnikami, zdobywają pierwsze doświadczenia we wzajemnych relacjach. Dwulatki dotykają inne dzieci, ciągną za włosy, ręce, ubranie, popychają. Dziecko, któremu dzieje się krzywda płacze, odpowiada takim samym zachowaniem lub ucieka do opiekuna.

Pojawiają się pierwsze przejawy radzenia sobie w sytuacjach społecznych, poznawania emocji innych. Poprzez takie doświadczenia rozwój emocjonalny dwulatka jest pobudzany poprzez nowe doświadczenia społeczne.


Zaczynamy dostrzegać, które dziecko jest silniejsze, a które słabsze, bojaźliwe, szukające schronienia w ramionach osoby dorosłej. Pamiętajmy, by reagować na niewłaściwe zachowania dzieci, ponieważ bez odpowiedniego wpływu zaczną dominować zachowania negatywne. Należy korygować zachowania dzieci, wprowadzać zasady.
 
Dwulatki chętnie także naśladują zachowania rówieśników i dorosłych, pomagają w czynnościach dnia codziennego, dlatego jest to odpowiedni wiek, by rozpocząć wprowadzanie do samoobsługi i dbałości o czystość swojego otoczenia.


Dwulatki:


·lubią zabawy tematyczne;
·naśladują zachowania i czynności dorosłych;
·wykonują proste polecenia;
·wstydzą się nieznajomych;
·potrzebują niezależności;
·zaczynają mówić „nie”;
·nie chcą dać czegoś, co do nich należy mówiąc „moje”;
·nie potrafią się dzielić;
·mogą być uparte i mało elastyczne;


U dzieci zaczynają się pojawiać koszmarne sny dwulatków, dziecko wchodzi też etap buntu. Bunt dwulatka wiąże się z problemem rodziców, co robić, gdy dwulatek się buntuje. Drugi rok życia stawia nowe wyzwania wychowawcze.

Zobacz inne pomysły na prezent: