Przedszkole Montessori, angielski metodą Helen Doron, trening koncentracji Paula Dennisona… Te nazwy zwykle coś nam mówią, jednak nie zawsze wiemy, co dokładnie się za nimi kryje. Warto poznać najbardziej popularne metody nauczania.
joeduty photo on flickr
Metoda Marii Montessori
Dla kogo? Przedszkolaki
Co rozwija? Samodzielność, umiejętność pracy indywidualnej oraz pracy w grupie, koncentrację, ciekawość świata, umiejętności organizacyjne i społeczne, twórcze wykorzystywanie własnych talentów i cech osobowości.
Cechy charakterystyczne: Metoda zostawia dzieciom dużą swobodę – samodzielnie wybierają miejsce, czas, rodzaj aktywności, a nauczyciel raczej obserwuje pracę malucha i monitoruje postępy, zamiast w nią ingerować. Dzieci młodsze pracują razem ze starszakami, ucząc się funkcjonowania w społeczności oraz biorąc przykład z bardziej doświadczonych kolegów. Nacisk kładzie się na takie cechy, jak samodzielność, indywidualny tok rozwoju, społeczne reguły, porządek, dokładność, cierpliwość.
Uwagi: Metoda dostępna tylko w przedszkolach prywatnych.
Metoda Dobrego Startu (autor - prof. Marta Bogdanowicz, dziecięcy psycholog kliniczny)
Dla kogo? Dzieci w wieku 2-10 lat
Co rozwija? Rozwój psychomotoryczny dziecka, funkcje biorące udział w procesie czytania i pisania, oraz towarzyszące. Zawiera więc elementy językowe, słuchowe, wzrokowe oraz motoryczne. Służy przygotowaniu dzieci do czytania i pisania, ma zastosowanie w profilaktyce niepowodzeń szkolnych, ich diagnozie oraz eliminacji.
Cechy charakterystyczne: Specjalnie opracowane ćwiczenia poprawiają koncentrację, pamięć, percepcję, wyobraźnię oraz koordynację wzrokowo – słuchowo - ruchową. Zajęcia są urozmaicone, silnie angażują maluchy, odbywają się według stałego schematu. Schemat obejmuje zajęcia wprowadzające (piosenki, zagadki językowe), zajęcia właściwe (ćwiczenia ruchowe) oraz zajęcia końcowe (wyciszenie oraz relaks).
Metoda Paula Dennisona (nazywana także „gimnastyką mózgu”)
Dla kogo? Dla osób w każdym wieku
Co rozwija? Koncentrację, koordynację wzrokowo – ruchową, umiejętność czytania, liczenia oraz oddychania.
Cechy charakterystyczne: Nastawienie na naturalną stymulację rozwoju mózgu poprzez ruch. Duży wybór prostych ćwiczeń pozwala pracować samodzielnie w domu, bez wykorzystania specjalnych pomocy. Trening polega m.in. na kreśleniu w powietrzu dłonią poziomych ósemek, czy też oddychaniu za pomocą przepony.
Uwagi: Rezultaty ćwiczeń widoczne są przy dłuższym (min. miesiąc), regularnym ich wykonywaniu. Metoda dostępna w wybranych przedszkolach.
Metoda Glenna Domana
Dla kogo? Dzieci od 2-3 roku życia
Co rozwija? Umiejętności potrzebne do wczesnej nauki czytania.
Cechy charakterystyczne: Prace są starannie zaplanowane, podzielone na pięć etapów, bazują na przekonaniu, że nauka czytania powinna być zabawą. Podczas treningu wykorzystuje się tzw. bity, czyli białe kartoniki, na których dużymi, czerwonymi literami napisane są poszczególne słowa. Zaczynamy od wprowadzenia kilku prostych wyrazów, związanych z najbliższym otoczeniem dziecka, a kończymy na czytaniu książki.
Uwagi: Metoda zwłaszcza do samodzielnej pracy z maluchem w domu. Nie jest przystosowana do polskiej fleksji – dziecko uczy się czytać całe wyrazy, nie sylaby, stąd może mieć problem np. z rozpoznaniem słowa „papier” w zdaniu „Napisałem to na papierze”.
ThomasLife photo on flickr
Metoda Early Stage (autor – Joanna Zarańska)
Dla kogo? Dzieci od 3 roku życia
Co rozwija? Nauka języka angielskiego
Cechy charakterystyczne: Nauka oparta jest na autorskich podręcznikach „Hello” oraz „Hocus Pocus”. Zajęcia są bardzo zróżnicowane – dziecko bierze udział nie tylko w tradycyjnych lekcjach, lecz także uczestniczy w przygotowaniu przedstawień oraz filmów, zajęciach językowo-plastycznych, czy też zajęciach językowo-fotograficznych. Dla starszych dzieci przygotowano panele dyskusyjne oraz różnego rodzaju warsztaty. Early Stage posiada własne egzaminy, pozwala uczniom także na podejście do brytyjskich egzaminów państwowych Cambridge.
Uwagi: Część zajęć odbywa się w szkole, część należy realizować z dzieckiem w domu.
Metoda Helen Doron
Dla kogo? Dzieci od 3 miesiąca życia
Co rozwija? Nauka angielskiego
Cechy charakterystyczne: W zajęciach biorą udział zarówno dzieci, jak i rodzice. Podstawą są autorskie materiały, a zajęcia mają miejsce w kolorowo urządzonych salach pełnych zabawek, w małych grupach. Dzięki tak wczesnej nauce, maluchy mogą wykorzystać elastyczność aparatu mowy i pracować skutecznie nad swoim akcentem.
Uwagi: Wymaga dużego zaangażowania rodziców – nie tylko na zajęciach w szkole, lecz także podczas pracy w domu, polegającej m.in. na słuchaniu wierszyków i piosenek z płyt CD.
Maria Paderewska
Redaktorka prowadząca www.zabawkowicz.pl. Współpracuje z agencjami PR, portalami internetowymi - świetny copywriter. Absolwentka Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na UW .