W wieku dwóch lat dziecko zaczyna szybko zdobywać świat. Pędem goni za otaczającą do rzeczywistością, a to wszystko dzięki rozwojowi zdolności poznawczych, kiedy wszystko staje się takie ciekawe. Dziecko testuje otoczenie poprzez swoje zmysły, które również bardzo się w tym okresie rozwijają – następuje szybki rozwój integracji sensoryczno-motorycznej.
Pogoń tą ułatwia dziecku również już rozwinięta sprawność fizyczna. W tym okresie ruch staje się bardziej precyzyjny , dopracowaniu ulega motoryka mała, poprzez dopasowywanie układu ruchów do kształtów, wielkości czy faktury różnych przedmiotów.
Dziecko po skończeniu 2 roku życia zaczyna z upodobaniem naśladować rodziców i korzystać z przedmiotów codziennego użytku. Około 80% dwulatków potrafi posługiwać się łyżeczką oraz ołówkiem.
Drugi rok to również znaczny rozwój mowy. Dziecko zaczyna nie tylko używać języka do określania czynności realnie wykonywanych, ale również pojawia się funkcja symboliczna . Zaczyna nabywać umiejętność wyobrażania sobie zdarzeń czy przedmiotów, a także wykorzystuje ją podczas zabawy jak np.: picie z pustej filiżanki.
Przy wyborze zabawek dla dzieci dwuletnich, jak radzi pani Agnieszka Żmijewska logopeda z firmy AEIOUY ( https://www.facebook.com/aga.logopeda )należy się kierować:
„Ważne jest, aby zabawka rozwijała nasze maleństwo na wielu płaszczyznach, aby rozwijała koordynację wzrokowo-ruchową, precyzyjne umiejętności motoryczne, ponieważ rozwój na wszystkich tych obszarach ma bardzo duże znaczenie w rozwoju mowy. Ważne jest, aby stopniowo podnosić stopień trudności (dzieci bardzo szybko nudzą się zabawką jeśli ją rozgryzą), a poza tym kiedy już nauczyły się np. określać kolory czy kształty w danej grze, trzeba na przykład wprowadzać liczebniki.
Najważniejszą i najbardziej stymulującą zabawą, rozwijającą mowę dziecka jest mówienie do dziecka, opisywanie każdej czynności, którą wykonujemy, bo żadna, nawet najlepsza zabawka nie zastąpi kontaktu z najbliższymi i to jest najbardziej stymulujące dla dziecka i dla jego rozwoju mowy”.
Zatem, ważne by :
- zabawki były bezpieczne, wykonane z ekologicznych i atestowanych materiałów;
- dostosowane do wieku i rozwoju dziecka; ( można podnosić lub obniżać , poziom trudności );
- by stymulowały rozwój dziecka na wielu płaszczyznach;
- dobrze kiedy odpowiada zainteresowaniom dziecka, dzięki czemu mamy większą pewność, że maluch będzie nią zainteresowany;
- wybierajmy małe zabawki do rozwoju i stymulacji motoryki małe, zaś duże motoryki dużej, sprawności fizycznej oraz koordynacji ruchowej;
- proste, aby dziecko mogło dla niej znaleźć wiele zastosowań i pobudzały wyobraźnię;
- takie, którymi dziecko może bawić się samo oraz z innymi np.: członkami rodziny, ponieważ nie zawsze rodzice znajdą czas na zabawę;