Reklama

Do niedawna roboty kojarzyły się rodzicom z zabawkami elektronicznymi, które nie wnosiły wiele w życie dziecka. Były to jeżdżące, piszczące, zdalnie sterowane zabawki.

Teraz dostępne są roboty, które dodatkowo można programować. Dzieci lubią zabawki interaktywne, a roboty umożliwiają nie tylko zabawę, ale również naukę kodowania. Programowanie traktowane jest jako zawód przyszłości, szczególnie robotyka. Obowiązkową naukę kodowania dzieci zaczynają już w pierwszej klasie szkoły podstawowej.

A jak kodują dzieci?

Dla nich to przede wszystkim świetna zabawa. Tak jak dorośli wymyślają, tworzą, testują i udoskonalają kody – czyli wymyślają zadania jakie ma wykonać robot (skręcić, obrócić się, minąć bramkę, zareagować na przeszkodę itd.). Mogą to zrobić również nie patrząc w ekran komputera czy tabletu. Mogą kodować układając puzzle, klocki czy rysując, a nawet grając w grę planszową.

Bawiąc się robotami za zajęciach z programowania, dzieci otrzymują konkretne zadnie do rozwiązania. Mogą wielokrotnie próbować go rozwiązać na różne sposoby. Nagrodą za wytrwałość będzie obserwowanie jak robot idealnie pokonuje wyznaczoną trasę. Daje to dużą satysfakcję, bo od razu widzimy efekt swojej pracy.

Programować mogą już przedszkolaki. Proste roboty z łatwością wykonają polecenia maluchów. Dzieci naturalnie będą starały się układać coraz bardziej skomplikowane trasy i wydawać robotowi trudne polecenia.

Dużym urozmaiceniem jest praca w grupach, gdy dzieci wspólnie muszą zdecydować co i jak będą robić. Umiejętności społeczne to jedna z kompetencji XXI wieku. Obecne dzieci w przyszłości mogą wykonywać zawody, które teraz jeszcze nie istnieją. Jeśli nauczą się planować, udoskonalać założenia i pracować w grupie z pewnością lepiej odnajdą się w przyszłości na rynku pracy.

Koordynuję projekt realizowany w szkole podstawowej nr 143 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie - klasy STEM - zajęcia łączące wiedzę z dziedziny: nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Dzieci uczą się pracy w grupie poprzez realizację projektu z wykorzystaniem nowych technologii. To niezwykle inspirujące lekcje, podczas których dzieci używają: robotów do programowania, drukarek 3D, dronów edukacyjnych, klocków konstrukcyjnych i tabletów. Wyniki badań poznamy  w listopadzie 2020.

Magdalena Kordaszewska – ekspert ds. zabawek